Nisse Edwall

Nisse Edwall

Nisse Edwall

Nisse Edwall skriver om allt roligt med att vara förälder och allt jobbigt med att vara en modern pappa.

9 sätt att hitta tillbaka till vardagen

nisseedwall  |  Publicerad 2019-01-11 12:34  |  Lästid: 3 minuter

Jaha. Första arbetsveckan för året till ända. Det gick väl… så där.

Men men. Nya tag nästa vecka. Nu gör vi det här.

9 sätt att hitta tillbaka till vardagen

1. Cold turkey

Detta innebär i mitt fall att det inte finns utrymme för några GT:s och cigg på balkongen (eller att jag kan lägga mig och kolla på film i stället för att jobba, det här problemet har väl iofs inte ni som har riktiga jobb). Allt måste upphöra direkt. Det ska vara vardag på riktigt. Om några veckor kan du mjukna lite men gör du det nu riskerar du att fastna i en falsk känsla av ledighet och DÅ BLIR INGA BARN GJORDA och snart är du utsparkad av din partner och lever på matrester från ICA samt sover i aldrig öppnade tunnelbanestationer.

2. Tänk inte att vardagen ska vara som när du är ledig

Man är ju liksom ledig från någonting, det är inbakat i själva begreppet. Nu har du varit ledig och nu är det dags för ”någonting”. Fokusera på det och dröm om nästa ”ledig”.

Om det känns tungt kan du alltid jämföra dig med fattiga bonddrängar vid förra sekelskiftet.

”Åh, jag, fattig bonddräng står så still inför Gud. Och sen klär han på mig den mest snövita skrud. Nu Du, säger Herren, är ditt arbete slut. Nu Du, fattig bonddräng, nu får Du vila ut.”

Det positiva med nuförtiden är ju ändå trots allt att vi kan kombinera ”ledig” med ”någonting” när vi fortfarande är i livet. ÄNDÅ NÅT!

3. Gå och lägg dig i tid

Vet du hur svårt att få iväg sina barn på morgonen utan konflikt om man har legat uppe till två och scrollat instagram?

4. Se till att barnen lägger sig i tid

Vet du hur svårt att få iväg sina barn på morgonen utan konflikt om de har legat uppe till 23 och kollat Youtube medan du scrollat Instagram?

5. Var snäll mot dig själv

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Både hemma och på jobbet. Det är inte nu du ska bjuda på fyrrätters vegetariskt på tisdagen eller ta tag i alla mail som hopat sig som flugor på koskit. Korvstroganoff funkar alldeles utmärkt och mailen kan du beta av vartefter.

6. Låtsas att det är november

Kommer du ihåg hur det var innan det här sjuka julmaskineriet drog igång? Innan alla dessa julbord och lediga barn, innan alla glöggfester och allt julmatslagande? Precis så ska du göra nu.

7. Agera proffesionellt

Köp några nya kläder. Klipp håret. Sträck på dig. Känn dig lite snygg. Få bort känslan av mjukisbyxa och flottigt hår.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Målbild…

8. Tro inte att du blivit en spontan jävel

Okej, den här kanske är lite väl intern och mest riktad till mig själv. Jag tänkte att jag kunde skita i att planera den här veckan pga trodde jag blivit cool och kunde leva spontant. Jag hade fel. Allt gick åt helvete. I helgen ska jag planera nästa vecka minut för minut. Mat, lämning och hämtning, vilka dagar jag ska jobba med vad, vad jag ska ha på mig. Inget ska lämnas åt slumpen. Om du inte är en cooling föreslår jag att du provar detsamma.

9. Ett steg i taget

Funkar ingenting och du bara stirrar framför dig. Ta ett steg i taget. Tänk inte längre fram än så. Snart kommer det kännas som vanligt igen. Jag lovar. (Glöm inte att andas).

LYCKA TILL!

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-01-14 13:32