Nisse Edwall

Nisse Edwall

Nisse Edwall

Nisse Edwall skriver om allt roligt med att vara förälder och allt jobbigt med att vara en modern pappa.

5 tips till mer mys – och en bättre relation – med dina barn

nisseedwall  |  Publicerad 2019-03-15 16:05  |  Lästid: 2 minuter

Eftersom Manne fått ADHD-diagnosen så går jag och Li en kurs varje måndag som handlar om ADHD på olika vis. Den här veckan handlade det om att ”hjälpa barnet fungera bättre i vardagen”.

Finns ju inga barn som torskar på att bli behandlade på det här viset tänkte jag så därför kommer här en lista med ett axplock av det som togs upp under måndagens KURSTILLFÄLLE. Det skadar ju ingen liksom.

5 TIPS TILL MER MYS

1. Fånga det braiga

Den här punkten kände jag igen mig ruggigt mycket i. Det handlar liksom om att när det äntligen inträffar något som sällan händer när adhd-barn är i farten dvs att de gör något ”bra” så ska man vara där och berömma direkt. Något som jag är dålig på. Till exempel härom morgonen när jag satt och käkade frukost så märkte jag helt plötsligt att det var lugnt och när jag tittade upp så såg jag hur Manne och Joel satt tillsammans i soffan och kollade på Paw Patrol helt lugnt. Jag vågade liksom inte störa utan satt liksom bara och översköljdes av kärlek.

En kvart senare var allt som vanligt och jag fick ett utbrott på Manne eftersom han inte borstade tänderna. Det han fick med sig från den morgonen var alltså en arg pappa. Den där nöjda pappan som satt och översköljdes av kärlek fick han däremot inte ta del av.

Om en dag består av säg tre såna ögonblick som inte uppmärksammas men tjugofem tillfällen som ger upphov till skäll så är det inte svårt att inse att det blir en viss OBALANS.

2. Beröm, peppa och uppmuntra

Rätt enkelt egentligen. Istället för att bli förbannad när det inte kan sättas på en byxa så ska det överösas med beröm när byxan väl åker på. Kan kanske kännas lite corny. Men stämningen blir så otroligt mkt bättre.

3. Tydliga uppmaningar

Tydligen är det så att vi människor har en förkärlek för att bli väldigt mångordiga när vi ska komma med uppmaningar:

Fel:

”Men, det förstår du väl att du inte kan lämna frysen öppen, fattar du inte att all mat som är där inne förstörs om den tinar, och då måste vi slänga allting och jag måste gå och handla vilket är ett otroligt slöseri med pengar. OCH MED MIN TID”

Rätt:

Stäng frysen.

4. Förbered förändring

Du sitter på jobbet och håller på med nåt Exceldokument. Helt plötsligt kommer chefen och stänger av datorn. ”Så! Nu är det lunch!” Inte helt soft. Mycket bättre att komma en kvart innan det är dags att stänga av mobilen eller datorn eller PS4:t eller paddan eller… Fråga hur det går och LYSSNA PÅ DET HÄR SJUKA sätt dig bredvid och intressera dig lite. Förklara att det är två klipp kvar. När du sen sett två obegripliga youtubeklipp med nån sinnesslö östgöte som förklarar varför Nocco är bättre Red Bull (utan att fnysa eller fördöma) säger du att det är dags att avsluta och genomför sedan avslutet.

5. Struktur

Alla mår bra av struktur. Saker som måste göras varje dag görs med fördel på samma sätt. Här är det bra att komma ihåg att det kan ta flera månader att sätta en ny rutin.

NU KAN VI MYSA MYSETS MYS!

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-03-19 14:40